Şirketler için Koronavirüs Stratejileri

Giriş

koronavirüs
koronavirüs

Koronavirüs salgını her şeyden önce yüz binlerce insanı etkileyen bir insanlık trajedisidir. Bu virüsün nasıl bulaştığı, risk gruplarının kimler olduğu, nasıl korunmamız gerektiği konularında  internet ve sosyal medyada çok detaylı bilgiye ulaşmak mümkün. Elbette işin finansal boyutu da son derece dramatik. Hükümetler  uyguladıkları para politikaları ve Koronovirüs stratejileri ile ekonomik krizi mümkün olduğunca bastırmaya çalışıyorlar ancak bu kriz öyle kolay geçecek gibi görünmüyor. Koronavirüs ve virüsün yayılmasını önlemek için alınan önlemler, para piyasalarındaki çöküş ve tedarik zincirinin halkalarının kopması  girişimcileri çok ciddi şekilde etkiledi. Birçok küçük işletme sahibi riski azaltmak, çalışanları korumak ve müşterileri desteklemek için hangi adımların atılacağından emin değil. Ben de  dünya şirketlerinin bu konuyu nasıl yönettiklerini araştırdım ; edindiğim öğrendiğim bilgileri kendi deneyimlerimle harmanlayarak aşağıdaki makaleyi hazırladım.

Bu makalede, karşılaşabileceğiniz bazı sorunlar ve yapılması gerekenler ile ilgili bir yol haritası bulacaksınız.

COVID-19 küresel ekonomi üzerinde giderek artan bir etkiye yol açarak  hızla yayılmaya devam ediyor. Birçok küçük işletme sahibi, riski azaltmak, çalışanları korumak ve müşterileri desteklemek için hangi adımların atılacağından emin değil.

Acil Koronavirüs Stratejilerini Hayata Geçirin

Bilinmeyen değişkenler göz önüne alındığında, kriz ve iş sürekliliği planlarını gözden geçirmek, farklı senaryolar geliştirmek ve bunları test etmek önemlidir. Çoğu işletmenin acil durum eylem planı olay ve iş sürekliliği planları olmalıdır. Bu planları düzenli olarak gözden geçirmek gerekir.

İşte sizin de  Acil Koronavirüs Eylem Planı oluşturmanız için birkaç öneri

1.Çok işlevli bir Koronavirüs Covid-19 müdahale ekibi oluşturun.

CEO tarafından denetlenen, geniş yetkileri olan çekirdek bir ekipten Koronavirüs  Covid-19 Ekibi Oluşturun: Bu ekip üyelerinin günlük rollerinden çıkmaları ve zamanlarının çoğunu virüs tepkisine adamaları gerekir. Bu ekip şirketin ana stratejilerine uygun 48 saat ve haftalık hedefleri tanımlamalı ve hızlı bir şekilde hayata geçirmelidir. Ekip   aşağıdaki konuları değerlendirmelidir.

a) Çalışanların sağlığı, refahı ve rollerini yerine getirme yeteneği;

b) Finansal stres testi ve acil durum planının geliştirilmesi;

c) Tedarik zinciri riskini izleme değerlendirme ve yönetme, hızlı yanıt ve uzun vadeli esneklik

d) Talep belirsizliğini değerlendirme

2.Finansal Kayıpların Telafi Yollarını Araştırın

  1. Nakit Akış Planlarınız Değişti, Yeni Senaryolar Oluşturun 
Koronavirüs Finansal Kriz
covid-19 küresel piyasalarda ciddi finansal krize yol açtı

Ekonomik kriz içinde olduğumuz bu günlerde üzerine gelen covid-19 salgını ve bu salgın sebebi ile alınacak önlemler nakit akışınızı önemli ölçüde bozdu.  Hedeflediğiniz cirolar nakit akış planları buharlaşıp gitti. Şimdi nakit akışını yeniden gözden geçirmek zamanı.

  • Finansal senaryoları (nakit akışı, P&L, bilanço) gözden geçirin ve likiditeyi önemli ölçüde azaltabilecek unsurları belirleyin. (borç ve alacak hesaplarını optimize etme; maliyet azaltma; elden çıkarma ve birleşme ve satın alma).
  • Kısa / orta vadede nakit tasarrufu için alınması gereken tedbirleri oluşturun.
  • Ödeme iskontoları veya factoring fırsatlarını değerlendirin.
  • Acil Durum Sigortası /Salgın Hastalık Sebebi İle İş Kesintisi :Eğer bu salgından dolayı  önemli iş kayıplarınız varsa İş yeri paket sigortanızın finansal devamlılığı garanti altına alıp almadığını salgın hastalığı kapsayıp kapsamadığını  sorgulayın.  Sigortanız bu acil durumu kapsamıyor olabilir, ancak bir daha ki sefere işinizde benzer ekonomik kayıplara karşı farklı sigorta seçeneklerini değerlendirin.

2. Koronavirüs Konusundaki Devlet Desteklerini Takip Edin

Oluşan satış kaybı, çalışan kaybı veya Koronavirüs tedbirleri sebebi ile üretimde veya hizmette yaşadığınız kayıplara karşılık uğradığınız zararı hesaplayın. Hibe, düşük faizli kredi  işçi işveren destekleri  gibi birçok konuyu devletin desteklerini takip edin; devletin bu konu ile ilgili yaptığı açıklamaları güncel olarak takip edin  gerekirse bu konuda hizmet veren danışman firmalarla irtibata geçerek bilgilerinizi güncelleyin.

3.Çalışanlarınızı Koruyun:

koronavirüs işyeri tedbirleri
koronavirüs için çalışma alanı tedbirleri

Çalışanların kendinde veya aile üyelerinde onaylanmış bir COVID-19’un vakası varsa bunu acilen İK Departmanı’na bildirmesini isteyin. Etkilenen kişilerin tipik olarak 14 gün boyunca evde kalmaları ve / veya COVID-19 tanısı olmadığının teyidi ile işe dönmelerini sağlayın.

4.Uzak Çalışma Seçeneğini Oluşturun

#coronavirus
coronavirus uzaktan çalışma
Uzaktan çalışma, personelin iş yeri dışında da çalışabilmesine olanak veren bir çalışma metodudur. Uzaktan çalışma, söz konusu işin çoğu zaman teknolojik iletişim araçlarının (Skype, Facetime, Slack vb.) ve yazılımların desteğiyle evden veya iş yeri dışında bir yerden yerine getirilmesidir. Uzaktan çalışanlar, iş yeri dışından çalışma hakkı haricinde normal çalışanlarla  aynı haklara sahiptir ve işverenin sorumluluğu altındadır.

5.İş Yerinde Güvenlik Mesafesinin Korunması İçin Gerekli Tedbirleri Alın

koronavirüs işyeri önlemleri
covid-19 dan korunmak için tedbirler

Çalışanlardan diğer çalışanlarla veya ziyaretçilerle olan tüm temaslarına sınırlama getirin. 1 metre güvenlik mesafesinin korunmasını sağlayın.

6.Seyahatleri Erteleyin

Çoğu şirket, kişisel ve profesyonel seyahatlerin sınırlandırılmasını önerdi hatta yasaklama getirdi. Çalışanlarınıza özellikle seyahat kısıtlamaları getirin, hatta  kritik öneme sahip değilse seyahatleri durdurun. Etkilenen bölgelere seyahatten sonra 14 günlük kendi kendine karantinada kalmasını sağlayın. Seyahat gerektiren ve birçok insanın aynı anda kapalı bir ortamda kalmasına sebep olan toplantıları Skype, Zoom, Microsoft Teams vb video veya sesli konferans şeklinde gerçekleştirin.

7.Hijyene takıntılı olun

Şu sağlık ve güvenlik ipuçlarını izleyerek virüsün yayılmasını durdurun:

coronavirüs tedbirleri
covid-19 korunma tedbirleri
  • El sıkışma yok: Selamlar için temassız bir yöntem kullanın.
  • Ellerinizi yıkayın: Çalışanlar geldiklerinde ve binaya her girdiklerinde ve gün boyunca sık sık ellerini yıkamalıdır.
  • Yüzünüze dokunmamaya çalışın ve çalışanlara da aynısını yapmalarını hatırlatın
  • Kapı kolları, korkuluklar, POS sistemi, masalar ve masalar dahil olmak üzere yüzeyleri sürekli ve düzenli olarak dezenfekte edin.
  • Temizlik konusunda mümkün olduğunca proaktif olarak çalışanlarınızı ve müşterilerinizi güvende tutun.

8.Kritik Yöneticileri Hesaba Katın

Kritik yöneticilerin karantina gibi beklenmedik şekilde  işten uzak kalmasına karşılık gerekli yetki delegasyonlarını oluşturun.

9.İş Gücü Kaybı Riskini Hesaplayın

Bir çalışanın veya ekip üyesinin beklenmedik bir şekilde devam edememesi veya karantinaya alınması riski için kritik işleri ve süreçleri listeleyin ve bu süreçlere alternatif bir ekip üyesini atayın.

10.İletişimde Teknolojik Yetkinliklerinizi Kullanın

Birçok şirket, yüz yüze toplantılar yerine görüntülü veya sesli konferans toplantıları (ör. Skype, Zoom, Microsoft Teams) veya telefon görüşmelerini  teşvik ediyor.  Ayrıca video veya sesli konferans, Google Dokümanlar, e-postalar veya diğer çevrimiçi kanallar aracılığıyla ortak projeler yürütmeyi sağlayın, teknolojik yetkinliklerinizi kullanın.

11. Tedarik Zinciri Risklerinizi İyi Yönetin

Tedarik Zinciri; devam eden krizin tedarik zinciri üzerindeki stoksuzluk, lojistik gecikmeleri, iletişim eksiklikleri gibi riskleri minimize etmek için kriz etkisinin nispeten daha az görüldüğü alternatif ülke veya bölgelere yönelin; bu bölgelerde alternatif tedarikçiler ile işbirliği yapın.

Çoğu Çin fabrikasının şu anda yeniden başlatma modunda olduğunu, salgının bundan sonra yayılma ihtimali olan güney yarım küreyi de göz önüne alın. Şirketler, tedarik tekrar geldiğinden, istifleme nedeniyle talepte olağan dışı ani artışlar  sebebiyle görebilecek ürünler için arzın nasıl yönetileceğini planlamaya başlamalıdır.

12.Müşterilerinize Yakın Olun.

Müşterilerin ile yakın ilişkiler kuran, talebi ve   değişen tercihleri iyi yöneten şirketler başarılı olurlar.

Çok kanallı dağıtım yapan şirketler dağıtım kanallarına yaptıkları yatırımları özellikle kriz dönemlerinde itici bir güç olarak parçası olarak kullanabilirler. Örneğin Çin’de tüketici talebi azaldı ama ortadan yok olmadı sadece çevrim içi satın almaya yöneldi. – insanlar gıda ve ürün teslimatı da dahil olmak üzere her türlü mal için çevrim içi alışverişe doğru kaydı ve Çin çok kanallı dağıtım yaptığı için müşterinin bu değişen talebini karşılayabildi.

Bu yaşanan olağanüstü kriz ve gelişen durumlar kısa ve uzun vadeli birçok planımızı geçersiz hale getirdi. Her 5 yılda bir güncellediğimiz vizyonumuz yıllık oluşturduğumuz stratejik hedefler hepsi buharlaşıp gitti. Artık yeni bir dünya düzeni kuruluyor ve bu yeni düzene uygun yeni perpektiflerle yeni stratejiler oluşturma zamanı…
Bknz:http://www.demetekin.com.tr/stratejik-planlamanin-onemi/

Bazı Markaların COVID-19 ile İlgili Aldıkları Tedbirler.

  • United Auto Workers, General Motors , Ford ve Fiat Chrysler ,
    1. Her üç şirkette de imalat ve depo çalışanları için gelişmiş korumalar uygulamak üzere bir COVID-19 / Koronavirus Görev Gücü oluşturdu.
    2. Eylemler arasında gelişmiş ziyaretçi taraması, ortak alanların ve temas noktalarının daha fazla temizlenmesi ve dezenfekte edilmesi ve potansiyel maruziyeti olan kişilerin yanı sıra grip benzeri semptomlar sergileyen kişiler için güvenlik protokolleri uygulanması yer alıyor.
    3. Ortak görev gücünün odak alanları arasında araç üretim planları, ek sosyal mesafe, mola ve temizlik programları, sağlık ve güvenlik eğitimi, sağlık taraması, yemek servisi ve çalışanların korunmasını geliştirme potansiyeli olan diğer alanlar yer alıyor.
  • Atletik giyim perakendecisi Under Armour, 16 Mart – 28 Mart tarihleri ​​arasında Kuzey Amerika’daki tüm mağazaları kapatacak .
    1. Şirket, bu süre zarfında tüm çalışanların ödeme alacağını söylüyor.
    2. Under Armour 16.000′den fazla çalışanı ve 153 perakende mağazası var.
  • Nike küresel olarak birçok mağazayı kapatıyor ve kurumsal çalışma politikalarını değiştiriyor.
    Nike Koronovirüs tedbirleri
    Nike covid-19
    1.  ABD, Kanada, Batı Avrupa, Avustralya ve Yeni Zelanda’daki tüm mağazaların COVID-19′un yayılmasını engellemek için 16 Mart Pazartesi ile 27 Mart tarihleri ​​arasında kapanacağını duyurdu.
    2. İşçilere kapanış sırasında tam olarak ödeme yapılacak.
    3. Nike ayrıca mağaza dışı çalışanlar için uzaktan çalışma ve kademeli çalışma programları açıkladı.
  • Ülkenin en büyük özel işvereni Walmart, acil durum çalışanı izin programı uyguluyor
  • Apple geçen ay Çin’deki perakende satış yerlerini buradaki salgının zirvesi sırasında kapattı.

 

Yazan:Demet EKİN

 

Kaynakça:

https://www.who.int/health-topics/coronavirus

Dünya Sağlık Örgütü (WHO),

COVID-19: Implications for business

March 2020 | Executive Briefing mckinsey.

OSHA  Guidance on Preparing Workplaces for COVID-19

https://www.pwc.com

www2.deloitte.com

https://www.mckinsey.com/

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.